XCO

XCM

XCO eli Cross Country Olympic on maastopyöräilylaji, joka on myös olympialaji. XCO:ssa ajetaan useita kierroksia lyhyehköä, noin 4-6km pitkää rataa ympäri ja kilpailun kesto on noin 1.5h-2h riippuen monesta tekijästä. XCO on haastava laji johtuen intensiivisyydestään ja teknisyydestään. Radat ovat teknisesti ja fyysisesti rankkoja, nousumetrejä kertyy Maailman Cup  kilpailuissa kierrokselle noin 150-200m, kansallisella tasolla alle 100m. Radalla voi olla droppeja eli tiputuksia, jyrkänteitä, kivikkoja, juurakkoja, hiekkatietä. Lähes mitä vaan, mitä metsästä voi löytää. 
 XCM eli Cross Country Marathon on maastopyöräilyn kestävyyslaji. Siinä kilpailut kestävät Suomessa noin 3h ja matka on usein 60km tuntumassa. Reitit ovat helppoja teknisesti, mutta voivat olla todella raskaita fyysisesti. Marathoneilla on usein paljon korkeuseroa, etenkin Keski-Euroopassa ajettavissa, siellä usein kiivetään vuoren päälle, josta ajetaan alas polkuja. Nousua kertyy yleensä pisimmille matkoille 4000m ja kisan pituus n. 100km. Marathonit ovat XCO:ta teknisesti helpompia, mutta saattavat sisältää pätkiä, jotka ovat todella haastavia. 

Kuva: Henrik Ravn

Kuva: Sportograf

Niin XCO kuin XCM ovat kehittyneet viime vuosina hurjasti. Molempien teknisyyden aste on kasvanut, vaikka samalla kilometrit ja korkeusmetrit ovat pysyneet melkein sama. Kilpailuiden rasitustaso on noussut siis huomattavasti. Gardajärvellä ajettava Bike marathon on huomattavan rankka kilpailu, koska siellä ratamuutokset ovat tuoneet haastavat laskut massiivisten nousujen lisäksi. XCO:ssa taas rakennetut elementit ovat tulleet kilpailuihin mukaan, joka asettaa korkean vaatimuksen ajajien ajotaidolle. XCO:hon on siis tullut enemmän ei-luonnon esteitä (hyppyreitä, rakennettuja kivikkoja, isoja berm-mutkia), kun XCM on saanut aimo annostuksen luonnollista teknisyyttä. XCO:n viihdearvo on kasvanut viime vuosina hurjasti Red Bullin tultua näyttämään koko maailman cup, sekä tuottamaan oheismateriaalia. Sama ilmiö on tulossa myös marathonille after movien ja livepalveluiden muodossa.

XCE

XCE eli Cross Country Eliminator on kaudelle 2012 virallisettu kilpailumuoto, joka on ikään kuin maastopyöräilyn sprinttimatka. XCE on joka kerta hieman erilainen riippuen kilpailupaikasta. Maailman Cup kilpailuiden yhteydessä on ajettu polkukisoja, asvalttikisoja keskellä kaupunkia ja monenlaista sekoitusta. Ideana on 4 hengen startit, 2 jatkoon, 2 laulukuoroon. XCE vaatii paljon räjähtävää voimaa ja loistavaa pyörän käsittelytaitoja, johtuen intensiteetistä ja siitä, että ekana on paras olla tiukalla radalla.

I like it. 


Kaudelle 2015 UCI kuoppasi XCE:n maailman cup lajina, mutta kisan mestaruuksista ajetaan arvokilpailuissa, sekä mahdollisesti XCE kilpailuita on kansainvälisten kilpailuiden yhteydessä. 

XCC

XCR

XCT

XCC eli Cross Country Short Circuit on nykyään harvinaisempi kilpailumuoto, mutta usein osana kilpailuviikonloppua. Ruotsin Börlängessä ajetaan toukokuussa Cup-kilpailu, jossa on kolme osaa, ja yksi niistä on XCC. XCC ajetaan lyhyellä radalla, alle 2km radalla kisan keston ollessa 30 - 60min. Näin ollen kierroksia tulee paljon, ja yleisö näkee jatkuvasti ajajia. XCC on sopiva kisaformaatti viikkokisoihin, koska merkkaukseen ei kulu kauheasti aikaa ja ajo on intensiivistä.

XCR eli Cross Country Team Relay on maastopyöräilyn viestikilpailu. MM- ja maanosan mestaruuskilpailuissa kilpaillaan viestin mestaruuksista. Radan pituus vaihteleen, mutta yhdelle ajajalle kisankesto on lyhyt, usein alle 15min. XCR on etenkin yleisölaji, koska joukkueessa on vähintään yksi naisajaja, joka sekottaa pakkaa mukavasti. XCR kilpailuita ajetaan mieluiten lähellä yleisöä, kuten Bernin keskustassa, jolloin tapahtuma saa aivan uudenlaisen luonteen. 

XCT eli Cross Country Time Trial on maastopyöräilyn tempokisa. Ruotisn Börlänge Cupin yhtenä osana on ollut maastotempo. Rata on ollut n. 13km pitkä pisteestä A pisteeseen B väliaika lähdöllä. Näin ollen, mitään kohtaa ei ajeta kahdesti. XCT on todella ikävä laji, se ei anna hetkenkään rauhaa, koska mitään suurempaa taktiikkaa ei voi tehdä. Varsinkaan, kun ei näe omien vastustajien heikkouksia polulla, kuten XCO-kilpailussa näkee. Virallinen pituus kisalle 4 - 25km, ja sitä ajetaan vain osana etappikilpailua, eli XCS:ää.

Täysjousitettu 100/106mm joustava 29" Merida

 XCO:ssa pyörän valintaan vaikuttaa suuresti kilpailuradan maasto. Mikäli rata on todella epätasainen ja röykkyinen, saattaa täysjousitettu pyörä olla huomattavasti nopeampi ja energiatehokkaampi valinta kuin jäykkäperäinen, jossa on vain keula jousitettu. XCO:ta ajetaan useimmiten jäykkäperäisellä pyörällä, koska se on huomattavasti tehokkaampi polkea ja kevyempi. Tällöin kiihtyvyys mutkista ja mäen nousukyky on tehokkaampaa.  

Jäykkäperäinen 100mm joustava Merida

 XCM:ssä pyörä on useimmiten jäykkäperäinen, koska radat ovat teknisesti helppoja, eikä takajousitukselle ole tarvetta. Myös suuret korkeuserot vaativat polkutehokkuutta, eikä energiaa ole varaa hukata takajousituksen liikkumiseen tai täysjousitetun pyörän suuremman painon kuljettamiseen. Täysjousitettuja käytetään sellaisilla marathoneilla, jotka ovat hyvin polku painotteisia ja sellaisten kuskien toimesta, joiden selkä ei kestä pitkä aikaista ryskytystä, mitä jäykkäperäiset aiheuttavat.  

Tyypillinen maastokisapyörä on noin 9-11kiloa painava, hiilikuiturunkoinen pyörä, jossa on noin 100mm jousitusta edessä ja mahdollisesti takana. Renkaat ovat radasta riippuen enemmän tai vähemmän nappulaiset, kuitenkin 2-2.25" leveät. Renkaat ovat kooltaan useimmiten 27,5" tai 29"set. 29" pyörät ovat mullistaneet pyörämarkkinat ja 26" ovat korvaantuneet 650B pyörillä ts. 27.5" tai useimmiten 29" pyörillä. Maastopyörien vaihteistoja ovat tällä hetkellä 2x10, 2x11, 3x10, 1x11 ja 1x10. 9sp takavaihteiset pyörät ovat käytännössä kilpailuista hävinneet. Pyörissä on lähes poikkeuksetta hydrauliset levyjarrut. SRAM XX1 vaihteisto aloitti vaihteistomuutoksen 1x11 vaihteistolla, jossa takana on massiivinen pakka. Takapakasta löytyy 10-42 rattaat, jolloin ajaja selviää yhdellä eturattaalla. Suuren korkeuseron kilpailuihin, joissa on paljon kovavauhtista poljettavaa tasamaalla tai loivaan alamäkeen, on 2x10 vaihteisto parempi kuin 1x11, koska 2x10 vaihteistosta löytyy laajempi skaala vaihteita.

Enduro

Enduro on maastopyöräilyn ralli. Endurossa ajetaan pitkä päivä, mutta kisa ratkaistaan erikoiskokeiden aikojen perusteella. Päivän aikana voidaan käyttää hissiä siirtymiin, tai ajaa pelkästään. Suomessa hissit ovat luoneet aivan uuden boomin maastopyöräilyyn enduron avulla. Hissit mahdollistavat suuremman nousumäärän päivään, enemmän EK-pätkiä, mahdollisuus hyödyntää maasto paremmin.

Enduro on pääasiassa alamäkeen viettävää EK-pätkä ajamista, mutta reiteillä joutuu polkemaan huomattavan paljon. Enduro haastaa ajotaitoa, kuntoa, kestävyyttä, sekä mentaalipuolta. EK:t voivat olla todella teknisiä, tai myös todella vauhdikkaita. Pätkien pituus voi olla reilusta minuutista jopa yli kymmeneen. Suomessa yleisesti 1-5min. EK:t voivat oikeastaan sisältää mitä tahansa maastosta löytyvää, mutta Suomessa on sääntö, että rata tulee olla ajettavissa renkaat maassa, jolloin kynnys aloittaa on matalampi. 

Endurossa käytetään pääasiassa pitkäjoustoisia maastopyöriä varustettuna rouheilla renkailla, hissitolpalla, leveällä tangolla ja lyhyellä kannattimella. Endurossa tapaa kaikkia kolmea rengaskokoa. Pyörien suorituskyky on todella mahtava alamäkeen, mutta suurin osa pyöristä on myös yllättävän hyviä ylämäkeen. Varsinkin mallistoiden parhaat pyörät ovat painoltaan 12-13-5 kiloa kilpailukunnossa, jolloin mäkien kiipeäminen on helpompaa.

26" kiekoilla varustettu 160mm joustava Merida

Tyypillinen enduropyörä on 140-160mm molemmista päistä joustava täysjousto. Selkeitä eroja XC-pyöriin ovat: 
  • leveämmät ja kestävämmät renkaat
  • hissitolppa
  • järempi runko
  • loivempi keulakulma
  • leveä tanko, ja lyhyt kannatin
  • todennäköisesti pidempi akseliväli
  • enemmän joustoa

Kuva: Kosti Koistinen

Kuva: Kosti Koistinen

Kuva: Kosti Koistinen

Kuva: Kosti Koistinen

Kuva: Kosti Koistinen