Merida Big.Trail koeajoraportti

Merida julkaisi kesällä Albstadtin XCO kilpailun yhteydessä uusia malleja ja yksi niistä 650b+ eli 27.5” renkailla ja leveillä sellaisilla varustettu jäykkäperä. Leveät ovat tässä tapauksessa 2.8”, mutta en näe mitään syytä, miksei runkoon voisi laittaa 3” renkaita. Merida ilmoittaa 2.8" olevan maksimileveys, mutta rungossa on kyllä tilaa renkaan molemmilla puolilla noin 2cm. Kuitenkin kannattaa ottaa huomioon kuravara tai suojata runko, mikäli laittaa leveämmät renkaat ja ajaa kurassa.

Kyseessä on täten plus-koko tai laihaläski kuten foorumilla tai muualla on tituleerattu. Merida toi kolme eri variaatiota rungosta, ohessa kuvat niistä. Kaikki jakaa saman alumiinirungon ja geometrian, täten ainoastaan komponentit vaihtuvat mallista toiseen. Kuvissa on linkit seuraaville sivuille, joilta voi oppia malleista ja pyörätyypistä lisää.

Big.Trail 600

Big.Trail 800

Big.Trail 900

Ensivaikutelma & esittely

Big.Trail 800 oli ja on mun ensimmäinen kunnon kosketus plus-kokoon ja boost-standardiin. Renkaat ovat malleissa Maxxis Rekon+, joista ei kokeilematta voinut sanoa mitään. Kuvio on varsin järeä, mutta ei suoranainen traktorin rengas. Kiekot ovat 35mm sisäleveydellä, joten renkaat saavat hyvän muodon, seinämät ovat varsin pystysuorassa, joten ilmapalloefektiä ei synny. Kiekoissa on nyt sisärenkaat, joten litkuttamalla painosäästö on huikea. Sisärenkaat ovat kuitenkin sen 300g kappale.

Tanko on 760mm leveä, joka on itselleni sentin kaksi liikkaa. Stemmi oli vain 35mm pitkä ja molemmat olivat uudella 35mm paksuudella, joten ne ovat entistä jäykemmät. Leveä tanko oli tässä tapauksessa kuitenkin ihan ok, koska koeajopyörä on 17” runkokoolla. 17” on korkeuden puolesta erittäin fine, hissitolpan saa laskea aika alas, noin 5cm jäi rungon ja hissitolpan tiivisteen väliin matkaa. 17” runkokoko oli itselle hieman ongelmallinen, koska pyörä oli nyt inasen liian lyhyt. Toisaalta, 35mm stemmin, kun olisi korvannut vaikka 60mm yksilöllä, ajaisin aivan tyytyväisenä 17” runkokoolla.

Keula 800 mallissa on Rock Shox Yari RC ja 900 mallissa Pike RCT3 Boost 130mm joustoilla molemmat. Keuloissa on käytetty hyväksi uutta torque cap kiinnitystä, eli keulan ja navan yhtymäkohdassa niiden holkkien koko on suurempi, jolloin saadaan jäykempi keula aikaiseksi.

Mukana oli myös Meridan oma hissitolppa, jossa on tangon alapuolella peukaloliipasin. Hissitolppa toimi hienosti, mutta on jonkin verran hitaampi kuin kalliimmat kilpailijansa, toisaalta, tällä pääsee hyvin mukaan toimintaan. 900 mallissa on uudistettu Rock Shox Reverb ja molemmat ovat stealth mallia, eli tolpan mekanismin kuori menee rungon sisässä koko matkan.

Runko on vahvasti muotoiltu ja tehty. Runko on todella jämäkkä ja sitä hiplaillessa tuntuu, että se kestäisi varmasti ydinsodan. Keskiö on matalalla, keulakulma on mukavasti hieman loiventunut ja on 67.5 astetta. Chain stayt on vahvasti muotoiltu, joten ratas mahtuu hyvin olemaan paikallaan ja voidaan asentaa normaalit Boost-kammet. Chain stayt ovat myös erittäin lyhyet, vain 427.5 mm. Tällä saavutetaan leikkisä ja helppo käsiteltävyys. Rungossa on myös sisäiset vaijeriviennit ja suuret luukut, joista kuoret viedään sisälle. Viistoputkessa on alhaalla tuttu luukku ja emäputken vieressä on reiät myös. Näissä rei’issä on lukitukset, joten kuoret pysyvät napakasti paikallaan, eivätkä hakkaa rungon sisässä. Ilmoitettu paino rungolle on M-koossa 1965 grammaa +- 3% toleranssi.

Tuntuma

Geometrian osalta vertailen paljon kisapyörääni Ninety-Nineen, koska sillä olen nyt eniten ajanut. Koitan verrata myös omaan käsitykseeni, millainen täydellinen pyörä olisi ainakin omiin ajoihini.

Geometria pyörässä on uuden koulukunnan suuntainen, loivahko keulakulma, jyrkkä satulaputken kulma ja aiempaa pidempi reach. Pidempiä, loivempia ja jyrkempiä on tietenkin markkinoilla, mutta eivät ne aina ole parempia. Omaan mieleeni on varsin maltillinen satulaputken kulma. Aiemmin Big.Ninessä (29” jäykkäperä) oli 70.5 astetta ja se oli todella jalkaystävällinen, mutta tiukoissa mäissä tarvitsi mennä nokalta ajamaan. Nyt taas Ninety-Ninessä on 73 astetta ja olen sitä vielä ”pahentanut” laittamalla satulan varsin eteen. Mitä edempänä satula on, on ainakin teoriassa ajaminen tehokkaampaa ja helpompaa. Itse olen havainnut, että
takareidet kuormittuvat tässä asennossa huomattavasti, mutta toisaalta ajaminen on helppoa. Oma henkilökohtainen mieltymys on johonkin Big.Ninen ja Ninety-Ninen/Big.Trailin väliin. Lähempänä 72 astetta pikemminkin. Sellaisesta satulaputkenkulmasta pitäisi kehoni, mutta itse tykkään kyllä jyrkemmästäkin kulmasta. Lopulta optimaalisen satulakulman määrittää jokaisen omat preferenssit. Big.Trailissa kulma on pikkuisen jyrkempi 73.5 astetta, mutta tuntuu kyllä huomattavasti jyrkemmältä kuin Ninety-Ninessä.

Pyörän pituus, satulasta tankoon oli itselleni jokusen sentin ehkä liian lyhyt satulasta ajaessa, koska tosiaan runko on 17”. Seisoviltaan ajaessa pyörä on sopivan kokoinen.

Keulakulma tuntui sopivalta eikä etuakseli ole liian kaukana. Tosi loiva keulakulma on kyllä hyvä alamäkeen, mutta Tampereen vuoristossa on myös muita tarpeita pyörälle. Keulakulma tuntuikin olevan kuin nakutettu oikeaan asentoon, sopivan loiva, muttei liian. Tiivistän pyörän tuntuman niin, että geomeria on pennilleen (millilleen) oikea. Jopa 17" runkokoolla tuntee, että geometria on loistava ja vielä paranisi 19" rungolla.

Let's roll

Millainen pyörä on ajaa? Hauska! Kuskin painopiste on varsin matalalla, syvällä pyörän sisällä. Tämän ansiosta ajaminen on erittäin helppoa ja mahtavaa etenkin kovassa vauhdissa. Pyörä on oikeastaan trailipyörä, mutta vain jäykkäperänä. Heti alkuun todetaan, että pyörä on kotonaan alamäessä, alamäessä tämä herää oikeasti henkiin. Hissitolppa vain lisää alamäkihupia.

Jäykkäperä on aina jäykkäperä, eikä 2.8” riitä jokaista juurta poimimaan, mutta isot renkaat ottavat pahimman kulman iskusta pois. Pyörä on ainakin sisäkumeilla juurakossa välillä levoton, mutta erittäin hallittava. Rengas rullaa paremmin joistain esteistä kuin hieman isommalla halkaisijalla oleva 29" rengas. Osa on keulakulmasta johtuvaa ja osa on vain renkaan ilmatilasta. Ero oli selvä muutamissa todella ikävissä kohdissa Kaupissa. Pyörää ajaessa tietenkin huomaa juuret, mutta ainakin Rekon+ pitää tautisen hyvin. En oikeastaan missään kohtaa edes varonut, kun ajoin lumisia juurakoita vinottain. Rungosta voidaan todeta vielä jäykkäperä osiossa, että se on erittäin jämäkkä. Mitään notkumista ei ole havaittavissa. Ohjaus on todella tarkka, pyörä kääntyy juuri sinne, minne osoittaakin. Pienissä hypyissä tai kivikkopaukutuksessa ei huomaa mitään löysyyttä ohjaamossa. Yari + torquecap on todella vakuuttava yhdistelmä jämäkkyyttä! Sisäkumit tietenkin kompensoivat sitä, etteivät renkaat mulju ollenkaan.

Pyörällä voi lyllertää juurakoita ja temppupolkuja kyllä, mutta ei se siellä kotonaan ole. Sillä saa hyvin kerättyä matkaa, mutta ei se parasta käyttöä tälle pyörälle ole. Eniten iloa pyörästä sai alamäissä ja pitoa vaativissa paikoissa. Luonnollisesti tämä tarkoittaa ylä-alamäkilenkkeilyä, jossa voi ajaa melkein millaista ylämäkeä ylös ja sitten pääsee pitämään hauskaa alamäkeen.

Alamäessä kun laittaa satulan alas, voi pyörää käsitellä erinomaisesti ja käyttää hyväksi renkaiden hullua pitoa! Teemun kanssa ajettiin pidempi röllilenkki ja vasta lopussa löytyi lasku, jossa rengas tuhosi pinnassa olleen lumikerroksen ja jää heitti mut parin vartaloharhautuksen jälkeen pyörän päältä lumihankeen. Pyörän käsiteltävyys on todella hyvää ja ennen kaikkea se on tosi vaivatonta. Pyörällä vain ajetaan ja nautitaan. Tunnetta on vaikea sanoiksi kirjoittaa, mutta silloin kun jokin sujuu, se on kuin mystistä tanssia. Kiviä ja juuria vain tulee ja menee! Vaikka mutkaan tulee ylikovaa, niiin eturengas ei karkaa alta, vaan pitoa löytyy. Painoa on helppo siirtää renkaalta toiselle. Aiemmin testaisin Sappeessa vielä huomattavasti extremempää geometriaa ja mulla oli suuria vaikeuksia saada eturenkaalle pitoa. Eturengas pääsi välillä pahasti luistamaan alta. Pyörässä oli todella pitkä reach ja sitä kompensoitiin todella lyhyellä kannattimella, jolloin kun painoa vei eteenpäin ja vähän tökkäsi, meinasin lentää suoraa tangon ylitse. Big.Traililla en havainnut mitään vastaavaa.

Ylämäessä pyörän painon tietenkin huomaa. Oma kisapyöräni on huomattavasti kevyempi ja lumi luo oman vastuksensa menoon. Ei siis kannatakaan ajaa välttämättä samanlaista lenkkiä kuin kesällä tai syksyllä, vaan kannattaa lähteä haastamaan itseään. Huomasin myös, että jos pyörällä jää junnaamaan ylämäkeen on se huomattavan raskasta. Parhaiten mäen päälle, ainakin pienen
töyssyn, pääsee kun runttaa hetken täysiä ja sitten hengähtää. Ylämäessä lyhyt kannatin ja sitkutus aiheutti ylimääräistä liikettä kehoon ja eturengas rupesi vaeltamaan. Hieman pidempi kannatin voisi tätä vähentää, mutta lyhyet kannattimet ovat alamäkeen sopivampia. Toisaalta, ainakaan omilta lenkkipoluilta ei löydy sellaista laskua, jossa vaikka 60mm kannatin rupeisi hidastamaan ja ainahan hissipyöräilyyn voi sitten lyhyemmän laittaa.

Tasamaalla ajaessa parhaita hetkiä olivat sellaiset polut, joilla vaadittiin pitoa ja renkaan kantavuutta. Juurakkomättö ei ole omaa lemppariani, etenkään selkäni ei siitä kauheasti nauti, mutta heti kun tasamaalla pääsee kelaamaan lisää vauhtia, pääsee pyörä taas elementtiinsä. 760mm tanko oli välillä varsin pelottava, koska eivät ne puut mihinkään ole siirtyneet, eivätkä kädet ole vielä tarpeeksi nopeat. Tarpeen tullen piti ottaa leveämpi ajolinja mutkaan.

Koska Pertulla on tuommoinen ja mitkä on speksit?

Kysymykseen koska on vaikea vastata, mutta varmaan heti, kun pankkitili sallii. Toisaalta, niin paljon on muitakin mielihaluja: maantiepyörä, enduropyörä, luistelusukset, ulkomaanmatkat yms. ettei koskaan sitä etukäteen tiedä. Puhumattakaan siitä, jos haluaa arkeen jotain muuta, kuin pelkkää yliopiston ruokalan ruokaa ja simppeliä arkea.

Mutta keskitytään ideaaliin, eikä huomioida budjettirajoitetta. Periaatteessa vaikka heti. 900 mallissa olisi palikat kohdillaan heti laatikosta, kuitukiekot kyllä viimeistelisivät kokonaisuuden, mutta olisivat kyllä aika extraa. Big.Trail tuntuu olevan suoraan valmis ajoon, sellainen työmiehen työkalu, jolla vain ajetaan ja nautitaan. Etenkin kun pyörä on jäykkäperä, niin ei ole tarvetta miettiä takaiskarin säätöjä tai sitä, kuinka pakkanen siihen vaikuttaa. Pidän huomattavasti Big.Trail tyyppisestä rehellisestä ajopyörästä ja varsinkin kun runkokin on alumiinia, niin ei sitä tule edes kauheasti varottua! :)

Kyllä mulla oli jo viime kesänä sellainen tuntuma, että tässä voisi olla kunnon sotaratsu syksyyn. Onneksi en hankkinut, koska en olisi sillä ehtinyt ollenkaan ajamaan syksyllä. Nyt sen sijaan olisi taas hyvin aikaa ja kelit varsin otolliset ajoihin. Big.Trail 900 olisi valmis paketti omiin ajoihini. Renkaat litkuttaisin ja vaihtaisin paksummat tupit. Ketjuohjuri, mikä pyörissä tulee mukana voi epäluuloiselle olla tarpeellinen, mutta ei SRAM ainakaan ketjua tiputa, joten ottaisin sen pois ja tilalle eturatasta suojaava muovinen skid plate. Luonnollisesti talveksi pitäisi olla nastarenkaat saatavilla, mutta nyt Nokian renkaat toi freddy plussan, joten sekään ei haittaa. Muuten renkaista en osaa sanoa, Rekon+ on erittäin hyvä rengas ja varmasti on paljon muitekin hyviä. Testaamalla ne vain selviävät, plussa on kuitenkin huomattavan erilainen ajettava kuin normaali kaksi tuumainen.

Loppukaneettina sanoisin sen, että pyörä on todella hauska lenkkikaveri, jolle on todellakin paikkansa pyöräportfoliossa ja perusteet hankkimiselle. Pyörää hankkivan kannattaa valita se variaatio, joka sopii omaan budjettiin parhaiten ja vain ajaa. Kaikki mallivariaatiot ovat varmasti erinomaisia valintoja. Lue myös Pinkbiken pyöräarvostelu.

-Perttu