Garminin spesiaalituotteet

Tässä blogikirjoituksessa esittelen Garminin kaksi erikoissykevyötä, jotka minulla on käytössä, sekä itselleni lähes uunituoreen Vivosmart HR älyrannekkeen. Erikoissykevyöt ovat juoksu- ja uintivyö. Olen käyttänyt juoksuvyötä yhtä kauan kuin olen 920XT kelloakin, kun se tuli kyseisen laitteen mukana. Uintivyötä olen käyttänyt vähemmän, mutta silti riittävästi kokemuksien kertomiseen. Vivosmart HR sen sijaan tuli taloon vasta paria viikkoa sitten, kun noudin sen EH-Tarvikkeesta. Iso kiitos taas kaikesta avusta! 

Garmin erikoissykevyöt

Juoksuvyö

Juoksuvyön erikoisuus anturi sisältää oman anturin, joka osaa laskea askeltahtia juoksusta. Juoksuvyön erottaa normaalista HRM3-sykevyöstä ainoastaan juoksijan kuvasta sykeanturissa. Muuten vyö on samalainen kuin tuo HRM3-vyö, mutta kokemuksien valossa pitkäikäisempi. Toistaiseksi vyö on toiminut lähes moitteetta, kunhan vaihtaa patterit niiden loppuessa. 920XT ilmoittaa siitä erikseen, joka on aika makeeta! HRM-Run sykevyön avulla on mahdollista saada seuraavat tiedot juoksusta:
  • Juoksurytmi — askelten määrä minuutissa.
  • Pystysuuntainen liikehdintä — juoksuliikkeen joustavuus. Näyttää ylävartalon pystysuuntaisen liikkeen senttimetreinä
  • Maakosketuksen kesto — aika, jonka olet maassa juostessasi kunkin askeleen kohdalla. Mitataan millisekunteina
Garminilta on tullut myös uusi HRM-Run sykevyö, joka mittaa kuutta asiaa:
  • Askeltiheys — askelten määrä minuutissa
  • Pystysuuntainen liikehdintä — juoksuliikkeen joustavuus; näyttää vartalon pystyliikkeen senttimetreinä kullakin askeleella
  • Maakosketuksen kesto — millisekunteina mitattava aika, jonka olet maassa juostessasi kunkin askeleen kohdalla.
  • Maakosketuksen keston tasapaino — näyttää juoksun aikaisen maakosketuksen keston vasemman ja oikean jalan tasapainon (prosentteina), eli arvo voi olla esimerkiksi 53,2, ja siinä on vasemmalle tai oikealle osoittava nuoli
  • Askeleen pituus — kahden maakosketuksen väli metreinä.
  • Pystysuhde — pystysuuntaisen liikehdinnän suhde askeleen pituuteen (prosentteina); juoksutapa on tavallisesti sitä parempi, mitä pienempi luku on

HRM-Run (c) Garmin

HRM-Run (c) Garmin

HRM-Swim (c) Garmin

Juoksudata

Maakosketuksen kesto

Juoksunopeus

Pystysuuntainen liikehdintä

Klikkaa kuvat suuremmaksi.
Juoksudataan voit tutustua tarkemmin Garmin Connectissa. Siellä on yksi viime syksyinen lenkki näkyvissä.

Uintivyö

Uintivyön mahtavuus tulee esille kahdella eri tapaa, vaikka kyseessä onkin itseasiassa sama juttu. Garminin uintivyö on tallentava sykevyö, eli sen lisäksi, että vyö lähettää dataa laitteeseen kuivalla maalla, se osaa tallentaa sykedatan itseensä silloin kun sen signaali ei mene kelloon saakka. Tästä on kyse kahdessa tapauksessa, kello ei ole kädessä tai olet uimassa. Garminin sykedata ei kulje vedessä, vaan se tallennetaan vyöhön, josta se siirtyy harjoituksen päättyessä kelloon, ja tilanne on kuin mitään kummallista ei olisi tapahtunutkaan. Samaa ominaisuutta voisi hyödyntää esimerkiksi pallopeleissä, joissa ei halua kuskata kelloa mukana, eikä ole tarvetta tarkastella suorituksen aikana sykettä.

Uintivyö on rakenteeltaan täysin erilainen kuin muut Garminin sykevyöt. Vyö on suurimmaksi osaksi joustamatonta sinistä materiaalia, joka on toiselta puolelta tahmeeta ja pitävää. Sykettä mitataan kahdesta kohtaa edestä. Vyötä pystyy säätämään todella monipuolisesti, koska joustamattomassa osassa on ensinnäkin kiristysmahdollisuus, ja sen jälkeen siihen liitetään eripituisia jatkopätkiä, joilla saadaan vyöstä juuri oikean kokoinen. Uidessa kun vyö haluaisi karata, tulee sen olla oikean kokoinen. Itse huomasin, että kun seistessä vyön kiristi vähän liian kireälle, oli se uidessa sopiva eikä päässyt irtoamaan kehosta.

Uintivyön lisäksi on olemassa triathlon vyö, joka on suunniteltu myös muihin lajeihin sopivaksi. Tuo on lähinnä sen vuoksi, koska kaikkien mielestä tuollainen vähän joustava vyö ei ole mukava. Itse en huomaa sitä juurikaan, vaikka olen sitä käyttänyt myös Wattbiken päällä, ja varmasti laittaisin myös tennispeliin sen rintaani ja kellon penkille. Uinti- tai triathlon vyö ovat lähes pakollisia, jotta 920XT:stä saa kaiken irti. Kun saa sykkeen mukaan treeniin, palautumisanalyysitkin ovat mahdollisia. 

Uintidataan voit tutustua Garmin Connectissa. Siellä on yhden uintikertani yksi osio näkyvillä. 

Vivosmart HR

(c) Garmin

Vivosmart HR on Garminin uunin älyranneke, jossa on mukana sykemittaus ranteesta. Tämän seurauksena, ei tarvitse käyttää sykevyötä. Ranneke osaa myös lähettää tätä dataa, joten voit liittää sen Garmin laitteeseen sykyvyön omaisesti, mutta myös esimerkiksi Wattbikeen. Ranteessa oleva kevyt ranneke tuntuu häiritsevän huomattavasti vähemmän, kuin kiristetty sykevyö rinnassa. Ranneke mittaa liikkumista ja näyttää seuraavia
  • päivittäiset askeleet,
  • noustut portaat,
  • päivän aktiviteetti,
  • kulutetut kalorit,
  • musiikkisoittimen etäkäyttö,
  • säätiedot,
  • ilmoitukset puhelimista, voit lukea jopa sähköpostit ruudulta
  • toimii luotettuna laitteena
  • syke, sekä hetkellinen, että keskimääräinen leposyke,
  • kellonaika sekä
  • vainoava paikallaan olopalkki 

Itse tykkään näistä käytettävistä älyominaisuuksista etenkin musiikkisoittimen etäkäytöstä, sekä tuosta kuinka ranneke toimii luotettuna laitteena Sony Xperia puhelimeeni, niin näyttöaukeaa ilman suojakoodia suoraan käyttöön. Tämä silloin, kun ranneke on puhelimen lähellä.

Rannekkeessa on myös ominaisuuksia, joihin tarvitaan mobiilisovellus, tai tietokone. Ranneke mittaa yöllä sykettä, sekä analysoi kuinka olet nukkunut. Ranneke saa selville syvän ja kevyen unen, niiden määrän ja piirtää niistä komean kuvion. Lisäksi saadaan samalla selville kuinka on yöllä myös liikkunut, ja laskee samalla absoluuttisen nukkumisen määrän. Tästä voi olla hyötyä, sitten kun pääsee kohdistamaan onnistuneet treenit yöunidataan, ja sieltä löytää mahdollisesti jotain säännöllisyyttä. Hyvät päivät huomaan kyllä, mutta löytäisi ne huonot päivät, jolloin treeni ei kehitäkään, vaan mahdollisesti jopa haittaavat kehittymistä.

Sykeperusteinen aktiivisuusmittaus yhdistettynä muihin Garmin-laitteisiin ja Garmin connectiin mahdollistaa päivittäisen kalorinkulutuksen seurannan. Sovelluksessa on perusaineenvaihdunta tiedossa, sitten päälle tulee aktiivisuus ja harjoitukset. Tämän jälkeen näkee helposti, paljonko kaloreita on päivän aikana kulunut. 

Edellisen viikon unijakaumien yleisnäkymä

Yön liikkumiset

Lisää laitteesta voit lukea esimerkiksi DC Rainmakerin jutusta, täältä.
Jatkuvasta, 24h, syketarkkailusta voit lukea samaisen herran uunituoreen kirjoituksen täältä.

Omia kokemuksia tulen jakamaan etusivulla treenikuulumisten muodossa. Päivitän myös tähän ne kirjoitukset.Seuraavassa treenikuulumiskirjoituksessa esittelenkin, miltä pidemmän aikavälin leposykkeeni näyttä, sekä unidataa muutamalta viime päivältä selitettynä tuntemuksilla. 

-Perttu