Pintaa syvemmälle - Garmin FR 920XT

Treenireportaasissa esittelin jo lyhyesti Garminin uutta kelloa, 920XT:tä. Sen voit lukea täältä http://www.perttuparssinen.com/uutiset.html?162. Nyt tunteja on kertynyt enemmän laitteen kanssa ja olen päässyt syvemmälle sen sielunelämään. Negatiivisia aspekteja ei ole löytynyt, ja kello täyttääkin lähes kaikki tarpeeni. Kellon lisäksi käytän Garminin Edge 510:ä. Näiden yhdistelmä takaa mahdollisimman hyvän tavan tallentaa dataa, ja seurata sitä liikkeessä.

Aktiivisuusominaisuus

Kellossa on uutena ominaisuutena mukana aktiivisuusmittarina. Kello tallentaa askeleet, laskee paikallaan oloa, mittaa matkaa askeleiden perusteella, laskee kalorit ilman, että laite on ns. päällä. Kellomoodi ei syö juurikaan akkua, mutta se tuottaa mielenkiintoista dataa käytettäviin, mikäli sitä vaan haluaa seurata. Kello näyttää kuljetun kokonaismatkan päivälle, kalorin kulutuksen kyseiseen hetkeen mennessä, askeleet, askeleet suhteessa askeltavoitteeseen, vainoaa aktiivisuuspalkein ja värisee. Askeltavoite kasvaa sitä mukaa kuin käyttäjä ylittää askeltavoitteen, joten älä liiku jatkuvasti liikaa, tai kello ei anna jatkossakaan armoa. Itselleni mielekkäin seurattava on ollut aktiivisuuspalkki ja kalorinkulutus. Palkit pakottavat liikkumaan konttorilla, kotona tai missä kukakin on milloinkin. Kalorinkulutus (oli se kuinka oikea tahansa) antaa käsityksen siitä paljonko tulisi syödä. Itselläni on paha tapa, etten välttämättä saa tarpeeksi kaloreita joinakin kovina treenipäivinä. Nyt kun kello näyttää sen jollakin tarkkuudella, tulee ainakin yritettyä syödä riittävästi. Hoikka urheilijanuorukainen voi syödä mieluummin enemmän kuin vähänkin liian vähän. 

Vasemmalla perus kellomoodi ja oikealla yksityiskohtaisempi näkymä

Palautumisohjaus

Tästä tykkään todella paljon! Laite kertoo treenin aluksi (12min kohdalla) palautuneisuuden tilan ja harjoituksen päätteeksi palautumisajan treenistä. Laite ei toki osaa huomioida hermostollista palautumista, mutta syke- ja tehomittaripohjaisessa harjoittelussa kello on kyllä tilanteen tasalla. Näin ollen kuntosaliharjoittelu ei ole kellon mielestä mitään, vaikkakin siellä painetaan välillä huolella rautojen kanssa. 

Treenaus ja palaute

Kello kokoaa yhteenvetosivulle eri tunnuslukuja treenistä. Näitä ovat 
  • tutut matka-, korkeus-, aika-, nopeus- ja sykeanalyysit. Sen lisäksi mukana ovat 
  • tehodatan analyysit (keskivoima, maksimivoima, normalisoituvoima, tasapaino), sekä 
  • suorituksesta lasketut harjoitusvaikutuksen tunnusluvut TE (Training Effect), TSS (Training Stress Score) ja intensiteetin. Täältä voit tutustua tunnuslukuihin lisää

Treenipalautteen neljä palautesivua

Kello arjessa ja liikkeessä

Kelloa voi pitää arkena kädessä, se ei ole järkyttävän suuri, ei paina juurikaan, eikä eroa normaalista rannekellosta juurikaan. Vaikuttaa siis täysin validilta vaihtoehdolta ainoaksi kelloksi. Puvun kanssa tämäkään urheilukello ei ole mistään kotoisin, mutta jo vähänkin sporttisemman kuosin kanssa kello käy erittäin hyvin :)

Liikunnassa kello on todella hyvä. Kuten sanottua, oma käteni on aika pienellä ympärysmitalla varustettu, joten massiiviset ja painavat kellot eivät käy itselleni. EH-Tarvikkeen Eeron Fenix 2 ei omaan käteeni sovi, koska siinä tulevat hinnan kiinnikkeet pidemmälle rungosta. Tämähän ei ole ongelma suurimmalla osalla ihmisistä, mutta meille osalle on :) Hiihdossa keventynyttä kelloa ei huomaa ollenkaan, toisin kuin aikaisemman 310XT:n, joka oli hieman häiritsevä. Tässä suhteessa uusi 920XT on parempi. Kuntosalilla kellon huomaa punnertaessa, mutta muuten se on erittäin sutjakka. Hihnan reiät ovat paremman malliset ja paremmin sijoitetut, koska hihnasta löytyy aina yksi hienosäätöpykälä ilman, että tulee liian kireä tai liian löysä. Salilla kun alkaa arm pump-ilmiötä ilmestyä, niin kelloa saa ihan vähän löysemmälle, ilman että se alkaa heilumaan tai ilmoittamaan olemassa olostaan.

Yhteydet

Kello saa yhteyksien myötä aivan uuden ulottuvuuden, kun johtojen käytön tarve vähenee oleellisesti. Bluetooth kytkentä mahdollistaa iOS tai Android puhelimen ja kellon yhteyden keskenään, ja wifi täydentää tilannetta. Itselläni on Lumia, joten asensin kelloon kaksi oletus verkkoa (3 on maksimi oletusverkkojen lkm) kotini wlanin ja puhelimeni netin. Näin saan synkattua treenit wifin kautta garmin connectiin, josta ne menevät automaattisesti Stravaan ja mahdollisesti muihinkin palveluihin, jotka voidaan yhdistää garmin connectin kanssa. Päivityskin oli ilmestynyt kelloon itsestään :) Ainakin omaa elämääni tuo helpottaa huomattavasti, kun treenin loputtua data on jo pilvessä turvassa :) Askeleita olisi kiva seurata, sekä syöttää unidataa puhelimella, mutta sen voi tehdä myös garmin connectissa, jos ei omista iOS tai Android älylaitetta.

Akku

Akun kesto on omiin tarpeisiini erittäin hyvä. Olen ladannut kellon kerran viikkoon tai harvemmin, enkä sammuta sitä ollenkaan vaan jätän kellomoodiin. Käytössäni on Glonass+GPS paikannus älykkäällä tallennusvälillä, joka on vakioasetus, joka on erittäin riittävä omaan käyttööni. Akun kesto on siis erittäin mallikasta. Lataaminen tapahtuu liittämällä laturi laitteeseen. Laturikin on parantunut aiemmasta, ja nyt ei ole mahdollisuutta huonoon kontaktiin, kun laite lukitaan laturin klipsuun.

Nappulat ja ergonomia

Kellon nappulat ovat helppoja räpeltää tumputkin kädessä. Jopa kierros ja tallennusnäppäimiin osuu helposti, vaikka ne ovatkin alalaidan pienimmät nappulat. Sivun nappulat ovat karhennuksineen erittäin hyvät, tässä edistystä on tullut valtavasti 310XT:hen verrattuna. 

Uritetut sivunappulat

Uusi laturiklipsi on tukevampi

Saranat alkavat heti laitteen rungosta

Paikannus ja jälki

GPS:n ja Glonassin yhdistelmä tekee mielestäni hyvinkin tarkkaa jälkeä. Alla olevissa kuvissa on Kaupin urheilupuistosta dataa. Paljon kun tulee toistoja ja riittävän pienellä alueella, voi nähdä selvästi, ettei kello pysy metrilleen perässä, mutta tarkkuus on silti erittäin hyvä. Kesällä täytyy ajaa juoksurataa ympäri, niin näkee kuinka tarkka laite todellisuudessa on :) 
Paikannus on myös huomattavasti nopeammin valmis kuin vanhalla 310XT:llä. Kyllä kellon saa eksytettyä, kun tarpeeksi vaihtaa paikkaa eri aloitusten välillä. Juurikin paikan vaihdoissa 920XT:n edut ovat merkittävät. 310XT pohti joskus pidempäänkin, että missähän nyt ollaan, kun 920XT:llä voi aloittaa melkein samantien. 

Tykkilatu noin 20 toistoa 1,3km latu

Kauppi-Niihama

Kauppi-Niihama suurennos

Yhteenveto

Kello on kello, ja siksi 920XT:n hankin. Laite on käytössäni todennäköisesti kaikissa muissa aktiviteeteissa kuin kisoissa. Pyöräilyyn käytän Edge 510, koska siihen saan enemmän tietoa samaan näkymään, sekä helposti tangon eteen. 920XT on erittäin hyvä kaikkeen muuhun urheiluun/liikuntaan, mutta mikäli 4 tietokenttää tai pari isoa riittää pyöräilyn tarpeisiin, on se sitten täydellinen myös siihen. Kellon hihnan voi vaihtaa sovittimeen, jolla sen saa pyörätelineeseen ja hankkia erillisen rannehihnan rannekäyttöön. Katso havainnollistavat linkit. Kellon voi toki laittaa tankoon myös pyörätelineellä, jolloin kello pysyy kellona :)

920XT toimii juuri niin kuin voi olettaa, erittäin hyvin tai täydellisesti. Vielä kun he parantavat palautumisohjausta tunnistamaan kaiken rasituksen :) Ehkä parin vuoden päästä kellot osaavat tulkita hermostollisia aspekteja, sekä antamaan entistä tarkempia ohjeita kehon tilasta ja harjoitusvaikutuksista. 

-Perttu