Jämi84 Rengasinfo - Tyre info

Alta löydät Jämi147:n sivuilla julkaistun jutun teksti osuuden

Sain pyynnön Projektiryhmän kautta, jotta selostaisin Jämi84-MTB:ssä huomioitavia asioita renkaiden suhteen. Alta löydät kysymyksen ja siihen vastauksen. 

Mikäli kaipaan lisäinfoa, klikkaa alhaalta Kommentoi. Laitat kommentin tulemaan ja vastaan teille kaipaamanne asian suhteen.

-Perttu

KOMMENTOI

Mikälaisella renkaalla Jämille?

Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun valitsee rengasta Jämi84:ään ja minkälainen renkaan pitäisi olla?
Jämi on teknisesti helppo, mutta vauhdin kasvaessa etenkin alamäessä, ei ole vara kaatua. Tästä syystä kuntoilijan pitää harkita tarkkaan, mikäli lähtee vekslaamaan renkaita. Mikäli tähän lähdetään, kannattaa valita mahdollisimman rullaava rengas. Tällainen sliksi on helpohkosti puhkeava hiekkatierengas, joka sopii peruspolulle. Mikäli sivuilta löytyy jonkinlaiset nappulat, aina parempi. Rengasta valitessa tärkeintä on valita kuskille sopiva rengas. Kaikki eivät pääse samoilla renkailla yhtä kovaa. Kun aloitetaan rengasspeksaus ja siirrytään keskilinjalta pois, tulee ajajan havaita tosiasiat. Teknisesti taitava voi ajaa slikseillä lujempaa kuin peruskuski nappularenkailla. Eli mikäli ei ole luottavainen ajokykyynsä, kannattaa jättää rengasspeksaus vähemmälle.

Kuinka suuri merkitys rengasvalinnoilla on huippumaastopyöräilyssä?
Huippumaastopyöräilyssä kaikki ratkaisee, viimeiseen grammaan asti. Tämän voivat fyysikot helposti todentaa laskumalleillaan. Ammattilaiset eivät tee kompromisseja ja renkaat vaihdetaan kisaan radan mukaan. Pelkästään kuvion merkitys on suuri. Mikäli rengas toimii halutulla tavalla, saa kuski paljon itseluottamusta ja suorituskyky paranee. Renkaan runko on vielä ratkaisevampi. Ammattilaiset ajavat erittäin harvoin UST-tubeless renkailla, joiden tekniikka on autoista tuttu. Niiden paksut ja jäykät rungot verottavat energiaa muodonmuutoksissa, joita tapahtuu jatkuvasti, eikä rengas ole yhtä rullaava kuin ohutkylkinen. Näin saadaan valinnasta osalle astetta vaikeampaa. Nyrkkisääntö valitessa maastopyörään rengasta on, mitä kalliimpi, sitä parempi. Mutta vain, mikäli rengas täydentää kuskin ominaisuuksia.
Minkä renkaan itse valitsisit?
Itse tulen starttamaan Schwalben Furious Fredeillä. Tämä sen takia, että kyseinen rengas on maastosliksi ja lisäksi Schwalben renkaat saa helpoiten litkutettua (=tiivistettyä normaalin tubeless-ready renkaan).

Kuva:Jämi147

Mikä rengaspaineen tulisi olla? Vaikuttaako eri rengaspaine nopeuteen eri alustoilla?
Rengaspaine on yksilöllinen asia, mutta loppupeleissä helppo ratkaista. Saksalaiset tekivät testejä ja paras maastorengas heidän testissä oli Schwalbe Racing Ralph 2.4 barin paineilla. Tämä on normaaliin Suomi-polkuun hieman liikaa. Noin 70kg painoinen voi pumpun tarkkuudesta riippuen ajaa hyvillä mielin n. 1.9-2.1 barin paineilla. Rengas rullaa tällöin hyvin, mutta on vielä joustava. Yli 2.4 barin ei kannata mennä, ellei elopainoa ole kertynyt enemmän, koska rengas alkaa kulumaan nopeammin, johtuen pienemmästä kosketuspinta-alasta maahan. Taakse kannattaa laittaa enemmän kuin eteen, johtuen painon keskittymisestä takarenkaan päälle.

Minkälaisia vinkkejä antaisit kuntoilijoile ja ensikertalaisille?
Starttiin kannattaa ottaa kaksi vararengasta, varsinkin sisäkumeilla ajettaessa. Toisen saa näppärästi vaikka teipillä satulan alle ja toinen ajopaidan taskuun. Mukaan tarvitaan pumppu (normaali tai CO2), sekä 1-2 rengasmuovia. Joku pikapaikkarasia tai kankaanpala on myös hyvä olla, mikäli onnistuu repäisemään renkaan kyljen auki.

Enemmän varusteisiin ja harrastukseen perehtyneille suosittelen, että mikäli sinulla on tubeless tai tubeless-ready vanteet, kannattaa sisärenkaat heivata viimeistään nyt mäelle ja muuttaa vanteet sisärenkaattomiksi. Tähän tarvitaan tubeless-ready renkaat (tai UST-tubeless), tubeless vannenauhaa, venttiilit, sekä tiivistysnestettä.

Tärkein vinkki on kuitenkin se, ettei kisa luultavasti ratkea rengasvalintoihin millään tasolla. Tärkeämpää on olla mentaalisestti vahva ja luottaa omaan kalustoon!