Ensivaikutelma Merida Big.Ninestä
Nyt olen ajanut uudella Meridallani pari lenkkiä. Ekalla kertaa sisäänajoin jarruja, kuten suositellaan. 12-14 kappaletta tasaisia ja samalla voimakkaita jarrutuksia +30km/h nopeudesta, mutta lukkoon ei saa painaa. Toisella kertaa kävimme filmaamassa kaverini Pasin kanssa. Lopputuloksen voit tsekata TÄSTÄ.
Edellisessä osassa kirjoitin seuraavaa:
Mun odotukset uuden kisapyörän suhteen on tosi korkeella. Oon pyrkinyt eliminoimaan kaikki käytännön jäynät pois pyörästä. Kiekkojen kannattaa olla peruspinnoilla rakennetut. Varaosia pitää olla saatavilla ja takuun pitää hoitua helposti. Uusi pyörä voi jopa musta oikeesti tehdä nopeemman!
En vielä tiedä kuinka suhtautua pyöräkoon muutokseen. Oon usein sanonut, ettei 29" kiihdy ja on kankea. Mutta kiihtyvyyden sain eliminoitua pois kunnon kiekoilla. Ja tietenkin voimatreenillä :D Uskon, että Big.Nine on myös ketterähkö. Ei se samanlainen voi olla kuin pikkupyöräiset, mutta omalla tapaa ketterä. Rungon jäykkyyden kautta saan voimaa entistä enemmän eteenpäin, ja eiköhän ne ison pyörät ota ne turhat kivet pois…

Klikkaa suuremmaksi

Klikkaa suuremmaksi

Klikkaa suuremmaksi
Lumipoluilla on huono testata ja antaa lopullista arviota pyörästä, mutta osviittaa se antaa pyörän luonteesta. Alle on havaintoja ja avaan niitä hieman lisää sen jälkeen.
- Vaihteiston helppous
- Rungon+kiekkojen+keulan jäykkyys
- Pyörän keveys
- Pyörän pituus ja ketteryys
- Pyörän käsittely ja sen helppous / hauskuuden puute
- Pyörän korkeus
Aloitetaan vaihteistosta. On se hieno ja hyvä! Tykkään tuosta yhden eturattaan järjestelmästä. Ensimmäistä kertaa ajan yhden eturattaan järjestelmällä, mutta olisi varmaan aikaisemminkin pitänyt aloittaa. On helppo pelata vain takavaihtajalla! Välityksen voisi saada 1x10 -järjestelmälläkin sopiviksi, josta vaan jaksaa rakentaa excel-taulukon tai ostaa appin puhelimeen. Paras on yleensä aika hyvä, niin myös tässä tapauksessa. Mutta lisäkilometrit kertovat varmasti lisää vaihteiston toiminnasta, sen huollon tarpeesta, kestosta ja yms. Mutta en pettynyt tämän investoinnin suhteen :)

Klikkaa suuremmaksi
Kuten kirjoitin, on kombon (keula, kiekot, runko) jäykkyys tärkeintä. Kuten monissa isopyörissä, on tässäkin läpipulttikiinnitys takakiekkoon ja on uuden koulukunnan mukaisesti Tapered emäputki ja ylikoon keskiö. Ne tuovat merkittävää etua verrattuna pyöriin, joissa näitä ei ole. Koska rungon ollessa jäykkä sivuttaissuunnassa, liikkuu se parhaiten myös eteenpäin. Pystyjäykkyydestä en osaa sanoa vielä mitään. Tolppa vaikuttaa ainakin melko flekmaattiselta, joten voi olla, että tasoittaa pahimpia tällejä melko hyvinkin!
Alusta alkaen multa on kyselty pyörän painoa. Musta se oli aluksi kovin hupaisaa, koska monelle se on tärkeä juttu. Esitin välinpitämätöntä, koska mulla ei ollut hajuakaan, paljonko pyörä voisi painaa. Se antoi mulle turvaa sen varalta, että pyörä painaakin n. 10kg jostain syystä. Mutta varsinkin uusimman Fillari-lehden painoartikkelin jälkeen oon tyytyväinen, että siitä tuli näinkin kevyt. Koska nyt seuraava vaihe on ottaa mun kropasta kilo pois :) Kevyt pyörä on hyvä juttu, mutta inasen kevyempi, mutta yhtä voimakas ajaja on vieläkin parempi. Mäen päälle pääsemiseksi tarvitaan voimaa ja sen voiman kestämistä, mutta samalla pitää minimoida sinne pääsyä estäviä tekijöitä, kuten renkaiden rullausvastusta, sekä pyörän, kuskin ja varusteiden painoa. Nyt vaikuttaa hyvältä! Paino lukee jossain tekstin kohdassa, joten lue koko teksti ja saat vastauksen ;)

Klikkaa suuremmaksi

Klikkaa suuremmaksi
Kanarialla ajaessani, sekä Samuelin Big.Nineä kokeillessa pelkästin pyörän korkeutta. Nyt siihen on jo tottunut. On se silti aika hurjan tuntusta pitkään 26"sella ajaneelle. Varsinkin, kun Kanarian ja ensi kosketuksen välissä ajoin vanhalla pyörälläni, johon kerkesin kolmessa kerrassa tietenkin tottumaan :D Taas oli aika shokkia aloittaa isopyörällä ajamaan.
Pyörä vaikuttaa kokonaisuudessa erittäin hyvältä. Monolink -tolppa ja sen sovitin palat ovat vähän aiheuttaneet harmaita hiuksia, mutta nyt maksimimomentissa vaikuttaa toimivan. Vähän hazardin oloinen kiinnitys, mutta eiköhän se ala siihen juupiutumaan :) Pron satula vaikuttaa toimivalta, ei ainakaan vielä ole ahteriin hiertänyt, mutta empä ole montaa hetkeä vielä ajanut sillä. Ehkä eka hiekkatielenkki kertoo totuuden, tai pikemminkin seuraava aamu :) Enkä keulasta osaa sanoa oikein mitään, kyllä se joustaa, mutta lumipolut vs. nopea juurakkopolku asettavat eri haasteet, joten pitää odottaa vaan.
Seuraavan ajoraportin kirjoitan, kunhan saan maastoajoa alle. 16.3. pitäisi lähteä ajamaan Team Medilaserin Villaan maastoa. Joten eiköhän siellä saada oikeata menoa ja tarpeeksi! Toivottavasti tällä kertaa ei sattuisi mitään :)
-Perttu