Merida Big.Nine Team Carbon 2014

Koeajoraportti Merida Big.Nine Team carbon kisapyörästä

SRAM XX1
Rock Shox SID XX
Kaudelle 2014 SID sain aino annoksen päivityksiä, kun pyörään tulivat PIKEstä tutut Tokenit (ilmatilaspacerit), joilla keulaan saadaan lisää progressiota. Samalla tuli rapid recovery ja Dig valve. Ilmatilaspacerien vaikutus oli mullistava, koska keula kantaa paljon paremmin, ja progression säätö on muutettavissa helposti. Itselläni oli kaksi tokenia, ja näin sain keulasta sellaisen, että se käytti kaiken joustomatkan, eikä pohjannut tuntuvasti. Uusi rebound teki pyörästä alamäissä varmemman laskettavan, koska vaikka rebound on nopeampi, ei se ollut sen tuntuinen millainen keula on ilman reboundia. Rapid recovery pidentää kaulan hallitusti ja pehmeästi. Erityisesti pehmeys on tullut merkittäväksi ajotuntuman lisääjäksi Rock Shoxin keuloihin PIKEn myötä. Uusien innovaatoiden myötä SID on hallittavampi, todella helposti ennakoitava laskuissa ja pehmeä. 2014 ajoin XX mallilla, kun 2013 ajoin WC XX mallilla. Noiden välillä eroa on kruunussa, joka WC XX mallissa on hiilikuitua, ja XX alumiinia. Noiden välillä on jäykkyysetu XX:n eduksi. Itse tykkäsin ja tykkään edelleen XX:stä kuin hullu puurosta. Olisikin todella mielenkiintoista ajaa joskus keulatesti, jossa vertailussa olisivat SID XX, RS-1 ja PIKE. PIKE on kahta muuta 200g painavempi, mutta todennäköisesti jäykempi. Kaikissa on omat etunsa.


AVID XX

SRAM Rise 60 & Roam 50
- Rise 60 sisäleveys 19mm - Roam 50 21mm
- Rise 60 kehä hiilikuitua - Roam 50 kehä alumiiniä
- Rise 60 SRAM:n omat navat - Roam 50 DT Swiss sisuskalut
- Rise 60 XC/Trail - Roam 50 Trail/Enduro
- Rise 60 Litkutus nauhalla/teipillä - Roam 50 UST-kehä teipattuna
