Muc-Off tuotteet

Esittelen tässä blogikirjoituksessa englantilaisia Muc-Off - tuotteita. Käytän nyt Muc-Offin tuotteita kolmatta kautta, ja olenkin löytänyt itselleni täydellisesti sopivat tuotteet, sekä niiden käyttötavat. Markkinoilla on monia tuotteita, mutta tähän asti parhaat tuotteet olen löytänyt Muc-Offin valikoimasta. Tuotteet ovat pitkälle tuotekehitettyjä, ja niissä on omia hienouksia, joiden takia niitä kannattaa ainakin kokeilla.

Muc-Off tuotemerkin alta löytyy useita erilaisia ketjuöljyjä, pyörän huoltoon liittyviä vahoja, pesuvälineitä yms. Katso täältä koko repertuaari. Uusia tuotteita on ilmeisestikin tulossa, koska vielä ei ole julkaistu Team Skyn kanssa kehittettyä ultimaattista joka paikan ketjuöljyä. Kyseisen projektin tavoitteena oli vastuksen minimointi, mutta samalla täydellinen toimivuus. Aiempia yhteistyön tuloksia ovat muun muassa Muc-Offin ketjuvaha. Muutenkin tuotekehitys nojaa vahvasti tosielämän tutkimukseen, jossa erilaisia prototyyppiöljyjä testataan kilpailuissa laboratorioiden ohella. 

Ketjuöljyt

Olen käyttänyt neljää Muc-Off öljyä, kuivan- ja märänkelin perusöljyjä, sekä C3 öljyjä niin ikään kuivalle ja märälle.

Dry lube on enemmän vahamainen kuin puhtaasti notkea öljy. Dry lube on hyvä perusöljy, joka menee syvälle ketjuun, kunhan sen antaa imeytyä sinne ohjeen mukaisesti. Ketjun pinnasta kannattaa putsata ennen lenkille lähtöä ylimääräiset pois.

Wet lube on sananmukaisesti märän kelin ketjuöljy. Sininen wet lube on varustettu hauskalla tuoksulla, ja öljy toimii myös talvella. Öljy on huomattavasti sotkuisempi kuin kuivan kelin dry lube, joten älä yliannostele. Öljy ei kulu veden mukana, joten liika öljy vain sotkee ja kerää itseensä likaa.

C3 Dry lube on keraaminen versio kuivan kelin öljystä, ja on aivan erilainen kuin keltainen dry lube. C3 on notkeampi öljy, joka humahtaa ketjun sisään huomattavasti nopeammin. Öljy on myös kulutuskestävä, eikä kerää likaa kovin herkästi, ellei sitä jätä ketjun pintaan.

C3 Wet Lube on myös keraaminen öljy, ja hyvin erilainen siniseen wet lubeen verrattuna. Öljy on hienostuneempi, eikä ulkopuoliset objektit tarraa öljyyn samalla tavalla kuin siniseen. Kulutuskestävyys on myös eriomainen, joten yliannostelusta ei saada mitään hyötyä, vain haittaa. Tällä voidaan parantaa kuivan kelin voitelun kosteuden sieto-ominaisuuksia laittamalla kuivan kelin öljyjen päällä hieman märän kelin öljyä. 

Muc-Offin kuivankelin ketjuöljyt

Muc-Offin märänkelin ketjuöljyt

Artikkelin kuvien copyright Muc-Off

Artikkelin kuvien copyright Muc-Off

Pesuaineet ja puhdistustarvikkeet

Pinkki pesuaine on todella mahtava tuote. Tekninen nanosaippua imeytyy kuran läpi tilanteissa, joissa harjaa ei ole saatavilla. Pelkällä vedellä peseminen jättää usein kuraisen kalvon vielä pyörään, mutta pinkki pesuaine ei jätä. Olen käyttänyt pesuainetta myös voimansiirron pesemiseen, mutta laakereihin ei tätäkään ainetta suihkuttaisi, paitsi jos kyseessä on niiden putsaaminen ja rasvaaminen. Muc-Offilla on myös erillinen voimansiirron pesuaine, joka on spray-muodossa tehokkaampi tuote kuin pinkki bike cleaner. Mikäli käytössä on bike cleaner tiivistettä, voi sitä käyttää tehokkaana voimansiirron pesuaineena, niin kuin tässä Muc-Offin kuvassa käytetään. Bike cleaner spray yhdessä harjan kanssa tehoaa toki hyvin voimansiirtoonkin, silloin kun on käytetty märänkelin ketjuöljyjä. Pinkki tehoaa yllättävän hyvin likaan kuin likaan :)

Ketjuspray on liuotin tyyppinen eco-tuote, jolla saa ketjun kuin ketjun puhtaaksi. Ketjuspraytä voi käyttää myös laakereiden huollon yhteydessä vanhan vaseliinin pois saamiseksi, mutta siihen tarkoitukseen on myös tehokkaampiakin tuotteita.

NANO TECH BIKE CLEANER

BIO CHAIN CLEANER

NANO TECH BIKE CLEANER CONCENTRATE

Moottoripyörän ketju ennen bio chain cleaneriä

Ketju käsittelyn jälkeen

Artikkelin kuvien copyright Muc-Off

Muita tuotteita osa1

Ketjupesurin saa yhdistettyä spraypullon nokkaan (myös muut kuin Muc-Off) ja pesurin letkun voi tunkea spraysuuttimen suuaukkoon, jolloin spraypullon aine menee letkun kautta suoraan ketjuun, ja harjat puhdistavat ketjun lopullisesti. Ketjupesurissa on alaosassa kaukalo, jonne jäteöljy/saippua tippuu, sekä liipasimella toimivat leuat.

Miracle Shine kiillotusvahalla voi uudistaa pyörän ilmeen hetkessä. Huolellisen pesun jälkeen kuivaa pyörän/antaa pyörän kuivua, ja sen jälkeen vahaa. Metodi on notkeita autovahoja käyttäneille tuttu. Ensin vaha sivellään runkoon ja annetaan kuivua. Sitten se jynssätään kuituliinalla kiiltäväksi. 24h päästä voi kiillottaa uudestaan, jolloin pyörä saa hohdon potenssiin kaksi. Miracle shine on vedenkestävä, mutta ei ikuinen käsittely pyörän rungolle, jolla saa haalistunutta lakkapintaa uusittua todella näyttäväksi. Sopii myös uusille pyörille, jotka eivät luonnostaan kiillä. En laittaisi anadisoidulle alumiinille.

Antifog linssin kyllästysaineella ajolasien linsseistä saadaan vähemmän herkät huuruuntumiselle, mutta samalla sivuvaikutuksena tulee helpompi puhdistus vauhdissa. Antifrog-pinnoite on todella liukas, jolloin ajolasista saa kuralenkillä liat pois yhdellä yhtämittaisella kämmenen pyyhkäisyllä. Näin ollen kurakisassa ajolasit voi pyyhkiä täysin puhtaiksi ainakin linssien osalta. Pinnoite kestää yllättävän kauan! 

BIO CHAIN DOC

MIRACLE SHINE

ANTI-FOG TREATMENT

Ketjupesurissa on peukaloliipaisin

Miracle shine käsitelty pinta

Käsittelemätön vs. käsitelty ajolasi

Kuinka öljyän pyöräni ketjun

Legal disclaimer: Vaikka minä teen näin, ei se ole ammattilaisen ohje sinulle. 

Mielestäni pyörän ketjun tulee olla puhdas tai melko puhdas, eikä ketjuun kuulu lika, joka kuluttaa ketjua tai takapakkaa. Varsinkin ajettaessa kalliilla voimansiirrolla, huono huolto aiheuttaa nopeampaa kulumista ja täten kustannusten nousua. Hyvällä huollolla ja oikea aikaisella ketjun vaihdolla selviää huomattavasti pidempään samalla voimansiirrolla. Itselläni on SRAM Rise 60 kiekoissani edelleen sama pakka käytössä, sillä on nyt ajettu noin 6 000 kilometriä, ja aion ajaa samalla pakalla tälläkin kaudella. Pakka on hieman kulunut, kun ottaa työntömitan niin huomaa pienen eron, mutta se on edelleen täydellisessä toimintakunnossa! Mielestäni suurin yksittäinen syy tähän on ollut hyvä huolto, ja oikea öljyäminen.

Pidän ketjuni puhtaana ja pesen pyöräni säännöllisesti. Öljyän ketjun ajo-olosuhteiden mukaan, jolloin öljyn ei pitäisi kerätä ajon aikana likaa, eikä myöskään kulua pois ajon aikana. Olen löytänyt olosuhteisiin sopivat öljyämistavat sekoittamalla kolmea eri Muc-Off öljyä eri tavoin eri olosuhteisiin. Tässä kohtaa voi muistella perinteisenhiihtoa ja pitovoitelua.

Perusöljy on Muc-Offin keltainen dry lube, jota laitan kierroksen ketjuun. Ketjun sisäpuolelle, joka tulee siis hammasrattaita vastaan. Keltaisen päälle laitan sitten vihreää C3 dry lubea. C3:n määrä vaihtelee sen mukaan kuinka hyvässä öljyssä ketju oli aikaisemmin. Jos se on pesty puhtaaksi, tarvitsee laittaa pari kolme kierrosta. Jos tiedossa on kosteampia olosuhteita, lisään tähän päälle varovasti C3 wet lubea, jolla saadaan huomattavasti parannettua ketjun märänkelin voiteluominaisuuksia. Jos tiedossa on täysin märänkelin ajo, voi keltaisen "pohjavoiteen" jättää pois ja laittaa vain C3 öljyjä.

Muc-Off ketjuöljypurkeissa lukee, että öljy tulee laittaa 4h ennen ajoa. Se kannattaa tehdä, koska sinä aikana öljy pääsee ketjun sisään vaikuttamaan, eikä jää vain ketjun pintaan. Ennen ajoa kannattaa pyyhkäistä suurimmat ylimääräiset pois. Juurikin tuo ylimääräinen ketjun pinnassa kerää likaa. Tietenkin joku tätä nimittää hifistelyksi, ja vie suotta aikaa itse ajamiselta, mutta pullon vaihtoon ei mene sen kauempaa, kuin kaivaa nenää varastossa. Mutta pienillä teoilla voi saada aikaa selviä kustannussäästöjä, ja ennen kaikkea voimansiirto toimii paremmin, jos se on hyvässä tai erinomaisessa kunnossa!

Muita tuotteita osa2

Luistaako satulatolppa, ja kääntyykö tanko, mutta et halua kiristää kovempaan momenttiin? Ongelman ratkaisee Carbon Gripper asennustahna, joka lisää kahden pinnan välille kitkaa. Tämän tyyppiset tahnat ovat varmaan monelle hiilikuituosien käyttäjille tuttuja, mutta tätä voi käyttää usein myös kevyiden alumiiniosien pyörimistä estämään. 

Bio grease on ympäristöystävällinen rasva, joka sopii käytettäväksi esimerkiksi polkimet kierteissä, metallisissa satulatolpissa, vaijereissa ja laakereissa. 

Silicon shine on nimensä mukaisesti hohtavia pintoja tekevä spraytuote. Kuten muillakin Muc-Offin pinnoitteilla, tämäkin tuote helpottaa kuran irtoamista, vähentää pesun tarvetta ja hylkii vettä.

CARBON GRIPPER

BIO GREASE

SILICON SHINE

Muc-Off tuotevideot

Muc-Off tuotteita Tampereella myyvät ainakin Polkupyörien erikoisliike Nippeli Itä-Tampereella ja Keskustassa Sportax. Muualla Suomessa asuvat saavat ostettua Muc-Off tuotteita lähimmältä SRAM-jälleenmyyjältä. 

-Perttu