Varuste-extra

Tässä kirjoituksessa tuon esille erilaisia varusteita, sekä tarvikkeita mitä itse käytän. Esittelen kypäräni, Garmin laitteeni, sekä Rock Shoxin (puhekielessä Rokkari) tuotteita, joista olen ollut viime aikoina enemmän kuin innoissani! :)

Kypärät

Ajossa mulla on kolme kypärää, Stradivarius XC ja maantiekäyttöön. Parabellum enduropyörälenkeille, sekä Explicit hissipyöräilyyn. Stradivarius ja Parabellum ovat MET:ltä, ja fullface Explicit on Bluegrass:ltä. Kypärät ovat täynnä tekniikkaa suojaamaan päätä :)

MET Stradivarius

MET Parabellum

Bluegrass Explicit

Stradivarius on maantie ja xc-käyttöön suunniteltu lipaton huippukypärä. Kypärä on syvempi kuin osa maantiekypäristä, jotka jäävät pään päälle, ikään kuin hatuksia. Ainakin mun päähän Stradivarius sopiii todella hyvin ja näyttää makeelta!
Kypärän pehmusteet ovat sairaalatason hygieeniominaisuuksilla varustettuja geelipehmusteita. Otsapanta ja päälaen pehmusteet ovat tästä aineesta tehtyjä :) Niiden jousto, sekä kulutuskestävyys takaa todella mukavan käytön. Ja koska ne eivät painu kasaan samalla tavalla kuin normaalit pehmusteet, on kypärä samanlainen joka päivä :) Eivätkä myöskään kastu! Mukavuus tulee ennen kaikkea pehmusteiden pehmustamisesta, jotka eivät painu kasaan ajan myötä tai kastuessaan.
Parabellum on METin tuore uutuus rennonpaan maastopyöräilyyn, jossa halutaan lisää suojaavuutta pääntaakse, sekä lippa. Parabellum meneekin syvemmälle, ja suojaa paremmin pään takaosaa. Parabellumissa on otsapanta samanlainen geelipehmuste kuin Stradivariuksessa, mutta päälaella on normaalit pehmusteet. Niillä saadaan kypärä syvemmälle päähän, koska ovat ohueammat kuin geeliset pehmusteet.
Messuilla juttelin METin Villen kanssa kypäristä, ja ainoa mistä emme olleet samaa vielä oli, mitä autoa Parabellumin takaosa muistuttaa. Tämä juontaa juurensa siitä, että METin suunnittelijat työskentelevät Italiassa eräille automerkeille, jotka tekevät astetta tyylikkäämpiä pirssejä :)
METin sisarmerkki rennompaan DH- ja muuhun menoon on Bluegrass. Bluegrassilla on suojavarusteita ja kypäriä melko makea setti! Mulla on ajossa fullface kypärä Excplicit. Kypärä on lasikuitua ja painaa reilu 900g. 
Fullface kypärien ilmeinen ongelma on hengittävyys, mutta itse en sitä kohdannut vielä kertaakaan, kun olen ajanut siirtymiä Messilässä ja Laajavuoressa. Paljon enemmän hikoilin Bluegrassin panssarin takia kuin kypärän :) Kypärä sopi todella hyvin päähän ja antoi luottamusta ajaa kovaa alamäkeä. Mustanharmaa kypärä yhdistettynä tummansinisiin grafiikoihin on äärettömän tyylikäs :) Ja kyllähän tuollainen kypärä päässä hikoileekin mielellään metsässä! 

Elektroniikka

Garmin Edge 510

Garmin VIRB Elite

Garmin uudisti viime vuonna Edge 500 ja 800 sarjojejn mittarit, ja lopputuloksena oli 510 ja 810 laitteet. Mulla on Garmin Edge 510 varustettuna HRM3 sykevyöllä ja muutamalla telineellä. 
510 on mun makuun paras mahdollinen GPS-laite, koska se on 
  • kompaktin kokoinen
  • omaa hyvän akunkeston
  • kevyehkö 80g
  • Glonass+GPS paikannus
  • Vedenkestävä

Mulla on 510 mukana käytännössä kaikilla lenkeillä, koska sen avulla on helppo seurata aktiviteetteja, ja erilaiset sovellukset ja palvelut, jonka myötä harjoittelun seuranta on pitkälläkin aikavälillä hyvinkin helppoa.

510 on todella tarkka träkkäämään juurikin Glonass-tuen takia. Glonass on Venäläisten sateliittipaikannus palvelu, joka kehittyy ja kaupallistuu kokoajan. Sateliitit kiertävät matalemmalla ja omaavat nopeamman ja tarkemman sateliittipaikannuksen kuin GPS-paikannus. Parhaan hyödyn tästä tarkkuudesta saa esimerkiksi Strava-segmenttejä ajaessa, kun ei tarvitse samalla tavalla pelätä GPS-virhettä ;)

510 kannattaa laittaa erilaisiin pyöriin eri paikkaan kiinni. Itselläni on xc-pyörässä SRAM quickview teline, ja enduropyörässä se on vaakaputkessa normaalissa telineessä, suojassa mahdollisilta iskuilta. Maantiepyörässä käytin samoten quickview telinettä. 

Garmin Edge, sekä muidenkin sarjojen, laitteiden harjoitusivuja voi muokata mieleisiksi, sekä luoda erilaisia profiileja. Itselläni on eri profiilit eri pyörille, sekä erilaiset harjoitteluprofiilit eri tilanteisiin. Näin ollen aina lenkillä on saatavissa helposti tarvittavat tiedot, eikä datan seuraaminen häiritse liikaa itse suoritusta. 

Dataa on hyvä analysoida mieleisellään sovelluksella. Itse seuraaan Garmin training centerissä, sekä Stravassa. Stravassa on paljon segmenttejä omilla treenireiteillä, jolloin on helppo tehdä vertailua muihin suorituksiin. Esimerkiksi Kyötikkälän ja Kaupin XC-polut on merkitty Stravaan.

Täysin muokattavat harjoitusisivut

Kameran päällä on näyttö

Esimerkki kiinnityksestä

Garmin melko tuore uutuus kypäräkameramarkkinoille on VIRB. Sitä saa kahtena mallina, normaalina ja Elite mallina. Elitessä on mukana verrattuna normaaliin malliin
  • GPS-paikannus
  • Kiihtyvyysmittari
  • Korkeusmittari
Mukana molemmissa malleissa on ANT+ tuki erilaisille mittareille ja härpäkkeille. Kuvaustiloja on useita Full-HD:sta lähtien. Tilat ovat seuraavat:
  • 1080p:n HD-video: 1920 × 1080, 30 kuvaa sekunnissa
  • 960p:n HD-video: 1280 × 960, 30,60 48 kuvaa sekunnissa
  • 720p:n HD-video: 1280 × 720, 30,60 kuvaa sekunnissa
  • WVGA (hidastus): 854 × 480, 120 kuvaa sekunnissa
  • Still-valokuvan tarkkuus: 16 MP (4664*3496), 12 MP (4664*2632), 8 MP (3264*2448)
  • Valokuvapurske: 6/s 3/s@16, 5/s@12 or 10/s@8
  • Valokuvan viive (sekuntia): 0,5, 1, 2, 5, 10, 30, 60
VIRBin yksi etu on oma työpöytäsovellus, jolla juurikin oheisdata saadaan tallennettua videoon päälle. Näin ollen ei tarvitse käyttää muita palveluita editointiin, paitsi mikäli haluaa tehdä jotain hienompaa, jolloin mittarit kannattaa tehdä VIRB editillä ja siirtyä videoeditointiin seuraavaan ohjelmaan. 

Yksi VIRB:n ero kilpailijoihin on Chroma-näyttö kameran päällä. Se helpottaa suuntaamista aivan poskettomasti, mutta myös mahdollistaa helpomman jalustakuvaamisen, koska näkee mitä kuvaa.Näyttö kuluttaa todella vähän virtaa, joten sen käyttömahdollsuus on pelkkää plussaa. Toki VIRB:n voi yhdistää WLAN-yhteydellä Android tai iOS laitteeseen, jolloin asetuksia pääsee muokkaamaan tabletilla tai älypuhelimella, mutta myös voi katsoa videokuvaa ruudulta. VIRB:n voi myös yhdistää ANT+ yhteydellä useisiin Garmin laitteeseen, jolloin esimerkiksi 510 näytöltä voi aloittaa ja lopettaa videokuvauksen, sekä ottaa valokuvia. Todella kätevää!

Itse teen mittarit VIRB editillä ja siirryn tekemään editointia Sony Movie Studioon. VIRB kuvaa todella tarkkaa ja selkeää kuvaa. VIRB pysyy myös yllättävän hyvin mukana paukutuksessa, eikä videoo katsoessa tule merisairaaksi. VIRBssä on myös eriomainen mikrofoni, sekä rakenteesta johtuen ajonääni ei ole naputusta vaan oikeasti heijastaa ajajan vauhtia ja on kohtuullisen miellyttävää kuunneltavaa. 

VIRB:n saa kiinnitettyä kypärään, putkiosiin tai haarniskalla olkapään päälle. Itse olen One-Sixtyllä ajaessani käyttänyt kypärätelinettä ja muuten putkikyynnitystä. Kiinnitykset ovat totetutettu valtavirrasta poiketen hammastetuilla ruuvikiristyksillä. Eli jokainen nivel on hammastettu, jolloin kun osat kiristää toisiinsa ruuveilla, nivelet pysyvät juuri siinä kulmassa mihin ne sääti, vaikka kuinka paukuttaisi menemään. Tuo niveltapa tekee laitteesta todella tukevan kaikkeen ajoon, jolloin kuvasta tulee entistä vakaampaa. Tosin, VIRB:ssä on mahdollisuus käyttää digitaalista kuvanvakainta.
Lopuksi tiivistelmä mikä erottaa VIRB:n muista laitteista.
  • Vakiona päällä näyttö
  • Todella terävä kuva, joka ei tarvitse värisäätöjä
  • Hammastetut nivelet
  • ANT+ tuki, etäkäyttö sekä lisäanturit
  • GPS, kiihtyvyysanturi, korkeusmittari
  • Vesitiiveys
  • Helppokäyttöisyys, iso liukukytkin videon aloittamiseen ja lopettamiseen
  • Kestävä akku jopa Full-HD kuvauksessa
  • Käyttökelpoinen ajoviimaääni, koska laitteessa ei ole erillistä kuorta = ei napinaa
  • Mahdollisuus käyttää digitaalista kuvanvakainta

Muut

Muut osiossa on esittelyssä RockShoxin eli Rokkarin enemmän tai vähemmän uutuuden.

RockShox Reberb Stealth

RockShox PIKE 2StepAir

RockShox SID XX 29"

Rock Shox Reverb Stealth

Rock Shox PIKE

2014 Rcok Shox SID XX

Reberb Stealth on RockShoxin hissitolppa sisäisellä letkun viennillä varustettuihin runkoihin, kuten mun One-Sixtyyn. Tämän ansiosta asennus on tyylikäs, mutta ennen kaikkea hydrauliikkaletku ei tarraa mihinkään ylimääräiseen, kun letku on suojassa. Reverb on portaattomalla nousulla ja laskulla varustettu tolppa, jonka käyttö on aika älyttömän helppoa! Mulla on xlocin ( eli kaukosäätimen) kanssa samassa pannassa X9 etuvaihtaja, joten asennus on todella siisti, ja ennen kaikkea saan sekä vivun, sekä xlocin juuri siihen kohtaan, johon haluan :)

Tykkään erityisesti tolpassa portaattomasta säädöstä, ja tuosta xlocista. Varsinkin xlocin käyttö XX SID:ien jälkeen on niin luontaista, ettei oikein muut kaukolukitukset/säätimet enää sovi käyttöön :) 
Seuraavaksi vuorossa paljon lähes kaikissa pyöräilymedioissa kehuttu RockShox PIKE. Mulla on Meridassa RC 2StepAir malli, eli hieman RCT3 keulasta poikkeava malli. Tässä on compression säätö moni pykälinen auki asennosta melko kovaksi. 2StepAir taas tarkoittaa keulan pituuden säätöä.

Keulan pituuden säätö oli aluksi ihmettelyä aiheuttava, koska en nähnyt sen potenttiaali, tai hyötyjä. Mutta kun kilometrit vilistävät, alkaa oppia pyörästä enemmän. Itse haluan aina mahdollisimman nopean pyörä kaikille alustoille, ja tiputtamalla keulaa alaspäin, tulee pyörästä aivan erilainen ajaa siirtymää tai ylämäkeä. Sillä saa polkutehokkuutta heti lisää ja ajoasennosta tulee agressiivisempi klv-kisaamiseen :D Varsinkin Messilän endurokisassa pituussäädöstä oli hyötyä, koska siirtymiä oli ja ne poljettiin. Tiputin keulan alas, laitoin compressionin täysille, ja aloin polkea. Pyörä liikkuu heti paljon paremmin siirtymillä.

PIKE on todella jämäkkä ja kykenevä keula! Suomen kilpailuissa todella monella on PIKE ja syy on siihen selvä, se on ehkä paras keula tällä hetkellä rosnkimpaan ajoon? Olen ajanut sillä kaikkea asvaltista bike parkkiin, eikä keula ole vielä kertaakaan jäänyt jälkeen. Sappeessa ajoin kaikkia mahdollisia uria ja ajoin hyppyreistä. Keula ottaa kaiken vastaan mitä sille näyttää :)

Keulan toiminta on uuden Charger vaimentimen ansiosta ihan älyttömän makeeta. Chaergerin idea on suljettu vaimenninpatruuna, eli vaimentimen sisässä ei ole ilmaa ollenkaan, jolloin ilma ja öljy eivät sekoitu, ja keulan toiminta on johdon mukaista kokoajan. Sekä tietenkin parempaa! Keula on herkkä, mutta ehkä kaikista hienointa on, että ajaa sitten millaista patikkoa tahansa, ei sitä oikein edes huomaa. Keula vaan poimii kaiken pois. Se on aika hurja tunne! 35mm liukuputket on aika poskettoman jämäkät! 

Lisää raportteja voit lukea näistä linkeistä: 
Viimeisenä, muttei todellakaan vähäisimpänä on esittelyssä uuni tuore 2014 mallin RockShox SID XX 15mm akselilla, tapered kaulaputkella ja koko mustalla värityksellä. Keulaa on tullut pieniä, mutta mahtavia parannuksia verrattuna 2013 malliin. Uusia bränditermejä ovat Dig valve ja Rapid Recovery rebound. Dig valve on uudelleen suunniteltu rebound mäntä, ja rapid recovery pidentää keulan nopeammin. 

Miten nämä sitten oikeasti huomaa? Ero on selkeä, kun ajaa kovaa. Ajan samalla ilmanpaineella kuin viime kauden SID:llä, mutta ajo on paljon parempaa, koska keula ei jää samalla tavalla kasaan kuin aiemmin, vaan pitenee nopeammin. Käytössäni on jatkuvassa paukutuksessa useammin enemmän joustoa, koska keula pitenee iskujen välissä aiempaa pidemmäksi. Dig valven huomaa parhaiten keulan kantamisena. Keula on todella herkkä, mutta kantaa isoakin tälliä todella hyvin! Syyn tähän kantamiseen löysin Juhannuksen jälkeen, kun huolsin keulani. Rock Shox on laittanut ilmapuolelle PIKE:stä tutut Bottomless Token ilmatilan säätöpalikat. Näillä saadaan säädettyä keula progressiivisuutta suuntaan ja toiseen. Vakiona 100mm mallissa on 2 kpl maksimin ollessa 4 ja minimin nolla. Ero on todella suuri kun ajaa paineilla, jotta keula on über herkkä. Vaikea sitä tunnetta on sanoiksi pukea :) Enää jää kysymysmerkiksi, millainen uusi RS-1 keula on ajaa... :)